Dość często jeżdżę rowerem po Górach Izerskich. Moje ulubione trasy znajdują się w okolicach Jakuszyc, Hali Izerskiej i Rozdroża Izerskiego, a stałym miejscem odpoczynku jest Chatka Górzystów – jedyny budynek ocalały z istniejącej tutaj kiedyś osady Gross-Iser. Malutkie schronisko położone malowniczo na Hali Izerskiej jest obecnie celem wędrówek pieszych i rowerowych wielu turystów. Większość z nich dociera na Halę z Jakuszyc, Szklarskiej Poręby czy Świeradowa. Mniej popularna jest trasa (żółty szlak) z Rozdroża Izerskiego. W tym miejscu zaproponowałbym właśnie taką alternatywę. Ja rozpoczynam wędrówkę rowerową w Jeleniej Górze. Moja trasa: Jelenia Góra – Goduszyn – Rybnica – Stara Kamienica – Kopaniec – Grzbiet Kamieniecki ( przecinam go w okolicach Koziej Szyi ( 748 m n.p.m.) – Dolina Małej Kamiennej – Rozdroże Izerskie (inny wariant dojazdu do Rozdroża: Jel. Góra – Piechowice – Górzyniec – Dolina Małej Kamiennej) – Rozdroże pod Kopą – Sina Droga – Chatka Górzystów. Wczoraj po raz kolejny pokonałem tę ulubioną drogę i wykonałem kilkanaście zdjęć oraz ślad GPS (na dole strony). W uzupełnieniu umieszczam opis, jaki sporządziłem 12 lat temu. Jechałem wtedy innym rowerem, na trasie praktycznie nic się nie zmieniło.

Początek trasy. Szosa wylotowa z Jeleniej Góry do Zgorzelca. Za widocznym w głębi wiaduktem kolejowym skręcam w lewo i jadę w kierunku Szklarskiej Poręby. Później skręcam z „Autostrady Słońca” w Goduszynie i jadę do Rybnicy.

Centrum Rybnicy. Typowa dla tych terenów chałupa; w głębi kościół. W tym miejscu skręcam w lewo i jadę w kierunku Starej Kamienicy.

Równa jak stół, mało uczęszczana wstążka asfaltowej drogi pomiędzy Rybnicą a Starą Kamienicą.

Stara Kamienica. Na tym skrzyżowaniu skręcam w lewo.

Stara Kamienica. Mijam po drodze ładne gospodarstwo agroturystyczne.

Drogowskazy kierujące turystów do gospodarstw agroturystycznych i pensjonatów w Kopańcu.

/center>
Kopaniec. Panorama Pod Gwiazdami.

Widok z drogi na Kopaniec i okolice.

W okolicy szczytu Kozia Szyja (748 m n.p.m.). Z tego miejsca dość stromy zjazd do Doliny Małej Kamiennej.

Piękna leśna droga w Dolinie Małej Kamiennej.

Miejsce, w którym dojeżdża się do Rozdroża Izerskiego.

Jestem na Rozdrożu Izerskim. Z tego miejsca będę się wspinał do Młaków i Rozdroża Pod Kopą.

Kolejna przerwa na zdjęcie. Oglądam się; daleko z tyłu zostało Rozdroże Izerskie. W lewo, w dole – początek Doliny Kwisy.

Drogowskaz na Rozdrożu pod Kopą.

Rozdroże pod Kopą. Z tego miejsca zjeżdżam (cały czas żółtym szlakiem) do Chatki Górzystów.

Wnętrze Chatki Górzystów. Na ścianach rozwieszono fotografie i bogate materiały przedstawiające historię osady Gross-Iser.

Przedwojenne zdjęcia osady. Zanim wybierzesz się na wycieczkę do chatki, możesz już teraz zapoznać się z historią tego miejsca. Sporo informacji o Gross-Iser tutaj: „Wioska, której nie ma” – artykuł Janusza Skowrońskiego ( Przegląd Lubański 2002-01 ) – tekst uzupełniają archiwalne fotografie.

Chatka Górzystów jest pięknie położona na Hali Izerskiej – na skraju lasu.

Chatka Górzystów z bliska.